W którym kierunku zmierzają systemy ERP?

712

Coraz popularniejsze stają się hasła dotyczące cyfrowej transformacji, tymczasem to nie tylko slogan – a rzeczywistość. Systemy ERP odgrywają w niej kluczową rolę, szczególnie w procesie dostosowania się organizacji do nowych warunków i modeli biznesowych.

Systemy ERP przez lata były niedoceniane. Główny powód stanowiły ograniczenia technologiczne, jednak obecnie- w erze cyfrowej transformacji, przedsiębiorstwa cieszą się ogromem funkcjonalności, które dostarcza oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa.

Czym jest cyfrowa transformacja?

Cyfrową transformację (ang. digitaltransformation) możemy zdefiniować jako zmianę organizacyjną, skutkującą przenikaniem się nowoczesnych technologii w obszarze wszystkich działań przedsiębiorstwa, którego efektem jest synergia ultranowoczesnych rozwiązań informatycznych z procesami, które w rezultacie tworzą nowe modele biznesowe, a ich istotą jest technologia cyfrowa.

Cyfrowa transformacja opiera się na ogólnym wykorzystaniu technologii informatycznych przy realizacji procesów w przedsiębiorstwach, takich obsługa klientów, sprzedaż, finanse, dystrybucja, produkcja, marketing i wiele innych. Business Intelligence to rozwiązanie, które pozwala przemienić olbrzymie zasoby danych w konkretne informacje.

Cyfrowa transformacja składa się z czterech nadrzędnych elementów:

l wsparcia pracowników,

l zaangażowania klientów,

l optymalizacji procesów,

l transformacji produktów i modeli biznesowych.

Dlaczego przedsiębiorstwa wchodzą na ścieżkę cyfrowych przemian?

Badania prowadzone przez IDC Poland, mówią że głównymi powodami, które zadecydowały o rozpoczęciu procesu digitalizacji w polskich firmach, są między innymi zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów (zdaniem 77% badanych) oraz dostępność nowoczesnych rozwiązań technologicznych (65%).

Pozostałymi czynnikami wymienianymi przez respondentów są:

l pojawiające się nowe konkurencje (33,5%),

l zmiana ekosystemu branżowego (26,5%),

l nowe modele biznesowe (15%).

Podczas tego samego badania, przedsiębiorcy wskazali kluczowe cele biznesowych digitalizacji, są to między innymi:

l stworzenie ciekawszej oferty produktowej i usługowej o podwyższonej jakości (67,5%),

l ograniczenie kosztów (60%).

Wpływ systemu ERP na ewolucję cyfrową w organizacji

ERP odgrywa kluczową rolę podczas realizacji procesów biznesowych w firmach, zaczynając od księgowości, zarządzania zapasami, produkcji, logistyki, czy marketingu.

„Jeszcze kilka lat temu normalnym było posiadanie wielu systemów w obszarze jednej organizacji. Tworzyły one dane trudne do wykorzystania, ponieważ bazy nie były powiązane ze sobą. W wyniku czego przedsiębiorcom zabrakło dostępu do jednolitych, rzetelnych informacji, które umożliwiłyby im podejmowanie trafnych decyzji biznesowych – mówi Daria Widerowska, Marketing & PR Manager, IT.integro – W czasie digitalizacji pojawił się również szereg usprawnień, opierających się na integracji, które umożliwiły lepsze zarządzanie każdym procesem oraz wgląd w bieżącą sytuację organizacji. Cyfrowa transformacja skupiła się na połączeniu rozwiązań biznesowych, wpływając na usprawnienie codziennych działań pracowników oraz optymalizację procesów” – podsumowuje.

Warto dodać, że najnowsze systemy ERP wyróżnia możliwość personalizacji. Nie tworzy się już rozwiązań uniwersalnych dla każdego. Oprogramowanie ma za zadnie spełnienie indywidualnych potrzeb każdego przedsiębiorstwa, wspierając jego własną dynamikę wzrostu.

Wsparcie cyfrowej transformacji biznesu przez Microsoft Dynamics NAV

Microsoft Dynamics NAV to system ERP skoncentrowany na odbiorcy. Wykorzystując szanse, jakie wnosi cyfrowa transformacja oraz nowe technologie, zapewnia organizacjom jeszcze lepsze, zaawansowane narzędzia do tej pory nieznane. Microsoft od lat inwestuje w możliwości, których celem jest sprawne wkroczenie przedsiębiorstw w erę cyfrowych przemian.

Umożliwia lepsze relacje z klientami i kontrahentami

Dynamics NAV dzięki opcji integracji z narzędziami Business Intelligence, pozwala na osiągnięcie skuteczniejszego wglądu w oczekiwania konsumentów. Właściwie wykorzystanie i przeanalizowanie danych zapewnia większą dbałość o satysfakcję klientów.

Czasy cyfrowej transformacji sprawiły, że na wyróżnienie się na rynku i stworzenie bazy lojalnych klientów mogą pozwolić sobie jedynie organizacje traktujące klientów indywidualnie oraz poszukujące nowych metod komunikacji.

Zapewnia dopasowanie się do potrzeb klienta

Elastyczność i dostosowanie się do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw to cechy wyróżniające system ERP. Dzięki swoim możliwościom może on zostać rozbudowany o nowe funkcjonalności lub zostać połączony z gotowymi modułami. Takie rozwiązania sprawiają, że znajduje zastosowanie w firmach pochodzących z każdego sektora gospodarki.

Gwarantuje pełną integrację

One Microsoft to strategia Microsoft, która od lat zmierza w kierunku integracji rozwiązań biznesowych, tak by funkcjonalności przenikały się wzajemnie i uzupełniały. Każda nowa wersja Dynamics NAV jest kontynuacją tego stosunku, coraz mocniej łącząc możliwości systemu ERP z takimi rozwiązaniami jak Office 365, Power BI, Microsoft Azure, czy Dynamics 365.

Wprowadzenie takich rozwiązań nie tylko usprawniło wewnętrzną architekturę, pozwalającą na pełną integrację funkcji ERP z aplikacjami, ale wprowadziło zmianę, dotyczą narzędzi dla deweloperów. Dzięki temu procesowi tworzenie aplikacji rozszerzających standardową funkcjonalność oprogramowania bez ingerencji w działanie krytycznych funkcji stało się jeszcze prostsze.

Niezwykle ważną cechą systemu ERP jest opcja integracji z rozwiązaniami biznesowymi i branżowymi, które są dostarczane przez partnerów IT.integro. Dzięki tak płynnej współpracy, użytkownicy korzystają z jeszcze bardziej funkcjonalnego i kompletnego rozwiązania dopasowanego do potrzeb organizacji.

Istotnym aspektem dalszego rozwoju produktów Dynamics jest otwarcie na dedykowane rozwiązania branżowe partnerów, dostępnych za pośrednictwem platformy Microsoft AppSource. Tego typu działania mają przełożyć się na sprawniejsze dopasowanie rozwiązań Dynamics do zmieniających się potrzeb rynkowych.

Podnosi skuteczność użytkowników

Jednym z najbardziej intuicyjnych systemów klasy ERP, uznawanym przez ekspertów jest Microsoft Dynamics NAV. Dzięki swoim funkcjom umożliwiającym personalizację, łatwość obsługi i funkcjonalności podnosi produktywność pracowników, skracając ich czas pracy oraz usprawniając realizowane przez nich procesy.

Tak zwane role użytkownika zostały wprowadzone w Dynamics NAV dla podniesienia wydajności działań. Jest to personalizowany interfejs skierowany dla konkretnych stanowisk bądź osób. W ten sposób użytkownicy posiadają dostęp jedynie do istotnych informacji dotyczących obszaru ich pracy.

Optymalizuje procesy biznesowe

Microsoft Dynamics NAV należy do kompletnych systemów, które obsługują 360 stopni procesów biznesowych realizowanych w organizacji. Oprogramowanie integruje dane pochodzące z wielu obszarów przedsiębiorstwa, a także wspiera projektowanie i optymalizację procesów biznesowych.

Pracownicy reprezentujących różne działy firmy, posiadają gwarancję bezpośredniego dostępu do jednolitych informacji w czasie rzeczywistym. Użytkownicy systemu pracują w spójnym środowisku, w jednej bazie lub hurtowni danych, dostępnych również dla pracowników zdalnych.

Jeszcze więcej możliwości dzięki systemowi ERP

W obecnych czasach nowoczesne systemy umożliwiają swoim użytkownikom szereg nowych działań – znacznie więcej niż zaledwie kilka lat wcześniej. Są one silnym wsparciem dla przedsiębiorców, którzy wkraczają w erę cyfrowych przemian. Zapewniają elastyczność, integrację rozwiązań, opcje dopasowane do potrzeb każdej z branży, a także intuicyjność, dzięki której użytkownicy na własną rękę mogą tworzyć zaawansowane raporty i analizować pozyskane dane.

www.dynamicsNAV.pl