Demag zbuduje najdłuższą w swojej historii suwnicę procesową dla nowego sa-molotu długodystansowego firmy Airbus

508

Dzięki rozpiętości 106 m jest to najdłuższa suwnica w historii firmy Demag. Obrotnica z czterema przesuwanymi wciągnikami. Z kontrolą pozycjonowania i funkcją naprężania liny. Oddanie do eksploatacji: kwiecień 2022

W przyszłości suwnica procesowa o rekordowej rozpiętości 106 m zostanie zastosowana w Hamburgu-Finkenwerder do montażu nowego samolotu długodystansowego – Airbusa A 321 XLR. Suwnica zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez firmę Demag.

Rekordowo długa suwnica Demag odegra kluczową rolę na linii montażowej nowego Airbusa A321XLR. Z torowiskiem o długości 82 m będzie miała rozpiętość wynoszącą nie mniej niż 106 m – to najdłuższa suwnica, jaką Demag kiedykolwiek zbudował. Urządzenie będzie przebiegać przez całą powierzchnię hali.

Dr. Thomas Bönker, Senior Vice President, Process Cranes: „Suwnice firmy Demag mają mocno ugruntowaną pozycję w sieci produkcyjnej Airbusa. Cieszymy się, że dla tego klienta będziemy budować suwnicę procesową o rekordowej rozpiętości.“

Dwudźwigarowa suwnica podwieszana będzie poruszać się po sześciu torach, które zostaną zamontowane równolegle obok siebie w odstępach 24 lub 10 m na suficie hali. Równie niezwykłe jak wymiary będą wciągniki tej suwnicy. Na ich wózku znajdzie się mechanizm obrotowy, na którym zamontowano cztery wciągniki Demag w układzie prostokątnym i który można regulować wzajemnie w osiach X i Y, dzięki czemu suwnica będzie mogła obsługiwać panele kadłubowe i inne odcinki Airbusa A321XLR. Dzięki temu suwnica zapewni dodatkowe stopnie dopasowania: na osi obrotu oraz w położeniu czterech wciągników względem siebie.

Każdy z czterech wciągników posiada udźwig wynoszący 6,25 t i tym samym udźwig całkowity suwnicy wyniesie 25 t. Suwnica będzie obsługiwana przez sterownik radiowy. W zależności od wybranej kombinacji wciągniki mogą pracować pojedynczo lub w trybie zsynchronizowanym.

Zarówno napęd wózka, suwnicy jak i napęd bezpośredni oraz opuszczanie i podnoszenie będą wyposażone w płynną regulację. Monitorowanie synchronizacji czterech wciągników o niskim zakresie tolerancji zapewnia, że wrażliwe, wielkogabarytowe panele kadłubowe będą podnoszone i opuszczane równomiernie bez ryzyka skręcenia ładunku. Półautomatyczna funkcja pozycjonowania podnoszonego materiału zapewni delikatną, bezpieczną i niezawodną obsługę. Suwnica będzie pracowała w systemie dwuzmianowym, natomiast jej montaż zaplanowano na kwiecień 2022 roku. Zespół projektowy Demag obecnie intensywnie pracuje nad szczegółami inżynieryjnymi projektu i przygotowaniem produkcji.

Matthias Berns, Application Expert Aviation w Demag Cranes & Components: „Ten nowy projekt odzwierciedla wieloletnią i pełną zaufania współpracę z naszym klientem – firmą Airbus. Na tej podstawie wyznaczamy kolejny etap w produkcji samolotów i pomagamy nowemu długodystansowemu odrzutowcowi A321 XLR pomyślnie wzbić się w powietrze.“

Dr. Thomas Bönker, Senior Vice President Process Cranes: „Od dziesięcioleci towarzyszymy branży lotniczej wraz z naszą niezawodną technologią dźwignicową. Więcej niż co drugi samolot pasażerski na całym świecie jest montowany przy użyciu urządzeń suwnicowych firmy Demag. Podobnie jak samoloty, również suwnice stały się większe i mocniejsze, a ich stopień automatyzacji stale wzrasta. Wraz z suwnicą do nowej hali produkcyjnej firma Airbus stawia na niezawodną technologię w nowym wymiarze.“

Źródło: DEMAG