Innowacje konstrukcyjne firmy NSK rozwiązaniem długotrwałych problemów w zakresie łożysk stosowanych w przemyśle wydobywczym

91

Firma NSK wykorzystała rozległą wiedzę techniczną i doświadczenie, aby zapewnić kopalniom i kamieniołomom rozwiązanie od dawna występującego problemu branżowego. Wiele przenośników pracujących w nieprzyjaznym środowisku zakładów wydobywczych boryka się bowiem z przedwczesnymi uszkodzeniami łożysk bębnów napędowych, podporowych i zwrotnych oraz kół pasowych napinających.

Z powodu wielu czynników pokonanie tego problemu było wyzwaniem przez lata, ale ostatecznie firma NSK opracowała rozwiązanie, które wydłuża żywotność łożysk nawet 20-krotnie i spełnia jednocześnie wszystkie inne wymagania stawiane przez użytkowników.

Aby zapewnić możliwość dostępu dla celów konserwacyjnych, bębny, krążniki i koła pasowe napinające w przenośnikach stosowanych w górnictwie i kamieniołomach tradycyjnie wyposażone są w łożyska otwarte. Jednak ich krótka żywotność często ogranicza czas bezawaryjnej pracy.

Powszechny problem branżowy

W Australii górnictwo jest filarem krajowej gospodarki, dlatego przestoje i kosztowne naprawy stanowią zagrożenie dla rentowności całego sektora. Podobnie jak w wielu innych regionach świata, firmy wydobywcze w Australii zmagają się z wysokimi kosztami konserwacji i długich przestojów przenośników spowodowanych przez uszkodzenia łożysk elementów napinających. Są one zazwyczaj narażone na działanie twardych cząstek (zanieczyszczeń, pyłu) i wody, które wnikają do uszczelnień oprawy i przedostają się do otwartych łożysk.

Oprócz poprawy wydajności uszczelnienia, każde nowo przedstawione rozwiązanie musi spełniać istotne wymagania użytkowników, z których jednym jest szybki montaż. Zgodnie ze standardem branżowym każde łożysko baryłkowe można szybko i łatwo wsunąć na tuleję stożkową.

W przeciwieństwie do tego łożyska montowane na zwykłej powierzchni walcowej wymagają ogrzewania i chłodzenia w celu zapewnienia odpowiedniego pasowania skurczowego, co nie tylko zajmuje czas, ale wymaga także specjalnego wyposażenia.

Szybszym i wygodniejszym rozwiązaniem są łożyska z otworami stożkowymi i odpowiednie stożkowe tuleje wciągane. Tuleja wciągana ma walcowy otwór do nasuwania na koniec wałka rolki przenośnika taśmowego, natomiast zewnętrzna średnica tulei posiada zwężenie (stożek) dopasowane do średnicy otworu łożyska. Na końcu tulei wciąganej znajduje się gwint dla nakrętki służącej do dociskania łożyska do stożka.

Aby określić, jakiego nacisku na powierzchnię stożkową wymaga łożysko baryłkowe, specjaliści ds. konserwacji używają szczelinomierza do sprawdzenia luzu wewnętrznego łożyska. Ta strategia zapewnia, że nie zostanie przyłożona za duża siła, która mogłaby wepchnąć łożysko zbyt wysoko na tuleję stożkową, powodując niepożądane zmniejszenie luzu wewnętrznego.