Pięć niewielkich zmian prowadzących do poprawy efektywności zakładu

267

Jednak gdzie jest miejsce na oszczędność energii we wspomnianej sytuacji? Po pierwsze, zwiększone drgania powodują większe zużycie energii. Solidne, zintegrowane stopki do silnika oraz duża sztywność mechaniczna to istotne cechy gwarantujące mniejsze drgania. Szybkie rozwiązanie problemu nieoptymalnego działania pozwoliło ograniczyć do minimum marnotrawstwo energii.

Po drugie, dzięki zapobieżeniu konieczności zatrzymania całej fabryki uniknięto ponownego rozruchu wszystkich maszyn, co wiązałoby się z wyższym zapotrzebowaniem na energię.

Instalacja softstarterów

W przypadku maszyn i silników, które nie pracują w ruchu ciągłym, kierownicy zakładów powinni zainstalować softstartery. Urządzenia te tymczasowo zmniejszają obciążenie i moment obrotowy w układzie napędowym oraz udar prądowy występujący podczas rozruchu silnika.

Dobrą analogią jest zatrzymanie samochodu na czerwonym świetle. Po zmianie światła na zielone można nacisnąć pedał gazu do oporu, jednak wiadomo, że taki sposób prowadzenia samochodu jest mało efektywny, powoduje duże obciążenia mechaniczne — a także jest niebezpieczny.

Podobnie jest z maszynami: powolniejsze uruchomienie zużywa mniej energii i powoduje mniejsze obciążenie mechaniczne silnika i wału. W skali cyklu życia silnika urządzenie do łagodnego rozruchu zapewnia oszczędności finansowe związane z redukcją kosztów energii. Niektóre softstartery mają też wbudowany automatyczny system optymalizacji energii. Softstarter, idealny do zastosowań w sprężarkach, ocenia wymagania dotyczące obciążenia i reguluje pracę odpowiednio, aby ograniczyć zużycie energii do minimum.

Zastosowanie napędu o zmiennej prędkości (VSD)

Napęd o zmiennej prędkości (VSD), nazywany też napędem o zmiennej częstotliwości (VFD) lub przemiennikiem częstotliwości, reguluje prędkość silnika elektrycznego odpowiednio do wymagań danego zastosowania. Bez tego rodzaju sterowania system po prostu hamuje, kiedy wymagana jest mniejsza siła, emitując niewykorzystaną energię w postaci ciepła. Na przykład zastosowany w wentylatorze napęd VSD redukuje przepływ powietrza odpowiednio do wymagań, zamiast go po prostu odciąć, pracując nadal z maksymalną mocą.

Przy połączeniu napędu VSD z silnikiem o bardzo wysokiej sprawności obniżone koszty energii będą mówić same za siebie. Innym przykładem jest chłodnia kominowa. Zastosowanie silnika W22 o klasie sprawności IE4 (super premium) z napędem VSD CFW701 dla sektora HVAC, o odpowiedniej mocy, pozwala uzyskać redukcję kosztu energii na poziomie do 80% oraz średnią oszczędność wody na poziomie 22%.

Obecne przepisy podają, że silniki klasy IE2 muszą być używane z napędem VSD, jednak wymaganie to trudno jest wyegzekwować w branży. To wyjaśnia, dlaczego przepisy zostały zaostrzone. Od 1 lipca 2021 r. silniki trójfazowe będą musiały być zgodne ze standardem IE3 niezależnie od tego, czy są stosowane z napędami VSD.

Zmiany wchodzące w życie w roku 2021 nakładają także większe wymagania w odniesieniu do napędów VSD, obejmując również tę grupę produktów klasyfikacją IE. Napędy będą musiały być zgodne ze standardem IE2, chociaż napęd IE2 nie odpowiada sprawnością silnikowi klasy IE2 — są to odrębne systemy klasyfikacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Wprowadź swoje imię