Przyszłość polskiego sektora elektroniki to elektromobilność i półprzewodniki

191

Według rynkowych analiz polski sektor elektroniczny rośnie w tempie 4 proc. rocznie, czemu sprzyja dynamiczna transformacja cyfrowa wielu gałęzi przemysłu czy korzystne zmiany legislacyjne. Obszarami szczególnie perspektywicznymi dla dalszych wzrostów branży elektronicznej w Polsce jest elektromobilność oraz produkcja półprzewodników.

Zgodnie z raportem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wartość polskiego eksportu sektora elektronicznego wzrosła z 431,69 mln dolarów w 2012 roku do 510,90 mln dolarów w 2022 roku[1]. W tej branży zatrudnionych jest około 63 700 osób, w tym ponad 3 460 producentów. Dostęp do dobrze wykształconych pracowników to jeden z najważniejszych atutów Polski, a młodzi ludzie chętnie rozpoczynają studia na kierunkach związanych z elektroniką. Świadczą o tym dane, mówiące że w roku akademickim 2022/23 na co najmniej 27 kierunkach na uczelniach w całej Polsce studiowało ponad 6900 studentów[2].

Rosnący potencjał elektroniki w Polsce

Polska Agencja Inwestycji i Handlu wskazuje na duży potencjał krajowego sektora elektroniki, a według prognoz dynamika jego rozwoju wynosi 4 proc. r/r [3]. Branża elektroniczna w Polsce wspierana jest przez m.in. rosnący dostęp do internetu i transformację cyfrową, korzystne zmiany legislacyjne czy programy wspierające wydatki na IT. Nie bez znaczenia jest także wzrost sektora BPO (Business Process Outsourcing).

Z każdym rokiem polski przemysł elektroniczny zyskuje coraz większe znaczenie na arenie międzynarodowej. Obejmuje on wszystkich dostawców EMS ( ang. Electronic Manufacturing Services – produkcja kontraktowa elektroniki), producentów PCB ( ang. Printed Circuit Board – płytki obwodu drukowanego), firmy high-tech, dystrybutorów komponentów oraz producentów i dystrybutorów sprzętu.

Ponadto Polska jest największym w Europie i drugim co do wielkości na świecie  dostawcą litowo-jonowych akumulatorów samochodowych i ich komponentów [4]. W 2022 roku akumulatory litowo-jonowe stanowiły ponad 2,4 proc. całego polskiego eksportu, natomiast wartość tego sektora zaliczyła 38-krotny wzrost od 2017 roku i wynosi obecnie 38 mld złotych [5].

W dobie transformacji cyfrowej szeroko rozumiana elektronika stała się nieodłącznym elementem codziennego życia – zarówno w sektorze B2B jak i B2C. Branża elektroniczna na bieżąco odpowiada na zmiany w podejściu konsumentów oraz nowe wyzwania i dzięki temu możemy zaobserwować jej szybki rozwój, który ma szansę przynieść korzyści nam wszystkim — komentuje Daniel Myrtenblad, Expo Manager i organizator targów branży elektronicznej Evertiq Expo Warszawa 2023.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Wprowadź swoje imię