Bezpośrednie napędy hydrauliczne zwiększają wydajność przenośników

728

W górnictwie i branży przetwarzania materiałów, gdzie wiele procesów ma charakter ciągły, dostępność i bezawaryjność maszyn jest niezwykle ważna. Dotyczy to w szczególności przenośników, które często są jedynymi środkami transportu materiałów w takich środowiskach. Poniżej przedstawiamy krótko zalety techniczne bezpośrednich napędów hydraulicznych, które mogą znacznie usprawnić pracę przenośników.

Bezpośrednie napędy hydrauliczne są dobrze przystosowane do warunków pracy w górnictwie i branży przetwarzania materiałów. Dzięki zamkniętej budowie silników, są one odporne na działanie pyłów i zanieczyszczeń oraz zmiennych temperatur.

Szczególne korzyści przynosi zastosowanie bezpośrednich napędów hydraulicznych w przenośnikach. Modułowa budowa tych napędów ułatwia ich instalowanie oraz dostosowywanie do konkretnych zadań i obciążeń. Ich zastosowanie pozwala na wydłużenie czasu pracy bez przestojów oraz zmniejszenie naprężeń w mechanizmach, łańcuchach i taśmach.

Doskonała kontrola

Głównymi elementami systemu bezpośredniego napędu hydraulicznego są silnik hydrauliczny i zespół napędowy, który składa się z silnika indukcyjnego prądu przemiennego o stałej prędkości oraz pompy tłokowej osiowej o zmiennej wydajności. Zespół napędowy zapewnia zmienny przepływ oleju do silnika hydraulicznego w odpowiedzi na sygnał sterujący, co umożliwia dostosowanie prędkości silnika do konkretnych wymagań.

W rezultacie przenośnik można napędzać z dowolną prędkością mieszczącą się w dostępnym zakresie – bez żadnych ograniczeń. Umożliwia to łagodny rozruch urządzenia, co m.in. zmniejsza naprężenia taśmy. Pozwala to również na precyzyjne ustawienie taśmy podczas jej przesuwania w trybie powolnym do przodu lub do tyłu, co jest potrzebne w procesie kontroli lub wymiany.

Uruchamianie i zatrzymywanie bez ograniczeń

W przenośniku możliwości sterowania prędkością są ściśle powiązane z momentem obrotowym. Bezpośrednie napędy hydrauliczne można uruchamiać ze stanu spoczynku przy pełnym obciążeniu oraz przyspieszać nawet w najtrudniejszych warunkach i przy ekstremalnych obciążeniach. Jest to możliwe dzięki dużemu rozruchowemu momentowi obrotowemu, który może być utrzymywany przez dowolnie długi czas. Z drugiej strony istotne jest równoczesne monitorowanie i ograniczenie momentu obrotowego. Te funkcje są zapewnione dzięki wbudowanemu zabezpieczeniu przed przeciążeniem, co eliminuje ryzyko niepotrzebnych naprężeń w elementach przenośnika. Przenośnik można uruchamiać i zatrzymywać tak często, jak jest to potrzebne, bez niekorzystnego wpływu na okres eksploatacji taśmy lub ogólne zużycie maszyny. Aby to zrobić, wystarczy wysłać sygnał sterujący do pompy, bez konieczności zatrzymywania i ponownego uruchamiania silnika elektrycznego.

Optymalizacja procesów

Oprócz takich możliwości, jak sterowanie zmienną prędkością, utrzymywanie stałego momentu obrotowego i ograniczanie tego momentu w celu ochrony urządzenia, bezpośrednie napędy hydrauliczne mają jeszcze jedną ważną zaletę. Najkrócej mówiąc, umożliwiają znacznie lepszą optymalizację procesów niż inne technologie. Na przykład przy małym obciążeniu prędkość przenośnika można zmniejszyć oraz zastosować większy moment obrotowy w celu utrzymania przepływu materiałów na wymaganym poziomie. Zmniejsza to zużycie taśmy, rolek i łożysk kół pasowych, a równocześnie zwiększa ogólną wydajność.

Trwałość, elastyczność i oszczędność miejsca

Choć bezpośrednie napędy hydrauliczne oferują tak liczne korzyści, zajmują niewiele miejsca. Być może jest to ich największa zaleta z perspektywy przedsiębiorstw, które często mają do dyspozycji ograniczoną powierzchnię. Kompaktowe silniki oraz niewielkie zespoły napędowe, które można rozmieszczać na wiele sposobów, znacznie upraszczają instalację. Silnik można zamontować bezpośrednio na wale bębna napędowego, co eliminuje problemy związane z osiowaniem.

Bezpośrednie napędy hydrauliczne mają budowę modułową, co umożliwia skonstruowanie optymalnego (zarówno pod względem rozmiaru, jak i rozmieszczenia) rozwiązania dla każdego przenośnika, niezależnie od jego wielkości, o mocy od kilku kilowatów po megawaty. Rozwiązanie to można następnie korygować pod każdym względem. Bezpośrednie napędy hydrauliczne są tak elastyczne, że ich modernizacja lub dostosowanie do nowych potrzeb nie sprawia najmniejszych problemów.

Zalety bezpośrednich napędów hydraulicznych wykorzystywane w przenośnikach:

  • zmienna prędkość, od zera do wartości maksymalnej, bez ograniczeń;
  • łagodne, w pełni kontrolowane przyspieszanie i zwalnianie;
  • łatwe uruchamianie w trybie powolnym do przodu i do tyłu dla potrzeb konserwacji, inspekcji;
  • dostępność pełnego momentu obrotowego w całym zakresie prędkości, bez konieczności przewymiarowywania;
  • możliwość uruchamiania i zatrzymywania przenośnika tak często, jak jest to potrzebne;
  • dłuższy okres eksploatacji taśmy dzięki efektywnym wbudowanym funkcjom ochrony przed nadmiernym obciążeniem;
  • prosty projekt bez przekładni, pasów klinowych, sprzęgieł hydraulicznych lub dodatkowych fundamentów;
  • łatwy i prosty montaż, w tym instalacja silnika hydraulicznego na wale bez potrzeby osiowania;
  • doskonały podział obciążenia w sytuacji, gdy co najmniej dwa silniki hydrauliczne są używane na jednym bębnie napędowym lub gdy przenośnik ma wiele bębnów napędowych.

źródło: https://www.boschrexroth.com/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Wprowadź swoje imię