Empatia jest często uważana za jedną z „miękkich” umiejętności przywódczych. Jeśli jednak uświadomimy sobie, że skuteczne zarządzanie to inaczej realizowanie celów pracy za pośrednictwem innych, wówczas odrzucenie ważności empatii byłoby lekkomyślne. To jedna z tych niedocenianych umiejętności, której poświęca się mało uwagi w większości podręczników do zarządzania, a która jednocześnie może być kluczowym elementem w budowaniu lojalności i przynależności pracowników.
Ciężko udowodnić liderom bezpośredni wpływ bycia empatycznym na wyniki firmy. Empatia często postrzegana jest niesłusznie jako słabość. W rzeczywistości ułatwia komunikację w zespole, otwarte mówienie o ryzkach czy problemach, pomaga w budowaniu zaufania i niwelowaniu stresu. Empatia nie jest jedyną i najważniejszą umiejętnością, ale bardzo ważną w połączeniu z innymi cechującymi najlepszych liderów. Osoby, które słuchają zwracają uwagę na problemy pracowników.
To od nas liderów zależy jakie stosunki panują w naszym zespole, czy ludzie są uśmiechnięci i szanują się nawzajem, a cele realizują jako zespół. W tym wszystkim jest kilka elementów w pracy lidera, o których warto pamiętać:
- Każdy ranek zacznij od przywitania się ze swoim zespołem.
Przejdź przez swój obszar i powiedz zwyczajne dzień dobry. Bądź innym liderem i powiedz, że cieszysz się, że ich widzisz. Na początku będą zaskoczeni, później będą czekali na Ciebie.
- Nie udawaj, że wszystko umiesz i wiesz.
Nie wstydź się nie wiedzieć i nie umieć czegoś. Pracownicy nie lubią liderów, którzy zgrywają wszechwiedzących. Docenią to jeżeli zapytasz ich jeżeli czegoś nie wiesz. Poczują się docenieni, że są częścią zespołu i że to co robią jest wartością dla Ciebie i Firmy.
- Zawsze okazuj szacunek.
Nie oceniaj, nie krytykuj, nie wyciągaj zbyt pochopnych wniosków. Znajdź czas aby ich wysłuchać i pomóc jeżeli tego potrzebują. Bądź wdzięczna za wszystko, co robią Twoi ludzie.
- Nigdy nie mów źle o firmie.
Jesteś liderem, więc wierzysz w misję i wizję firmy w której pracujesz. Nie pozwól sobie na chwilę słabości i nigdy nie mów źle o firmie. Nigdy nie podważaj publicznie decyzji swoich przełożonych.
- Postępuj dokładnie tak jak mówisz.
Bądź wzorem do naśladowania w stosunku do wszystkich obowiązujących procedur, reguł, relacji. Nigdy nie wymagaj od ludzi przestrzegania zasad, jeśli sam masz kłopot z ich zastosowaniem.