Cyfrowa transformacja w magazynie firmy produkcyjnej – jak realizować procesy intralogistyczne szybciej, wydajniej i bez pomyłek

461

Czym tak naprawdę jest cyfrowa transformacja w firmie produkcyjnej?Cyfrowa transformacja to proces, który opiera się na integracji technologii cyfrowych ze wszystkimi obszarami funkcjonowania przedsiębiorstwa. To całościowa zmiana organizacji na poziomie strategicznym. Jej celem jest przygotowanie firmy do radzenia sobie z problemami, wyzwaniami i nowymi sytuacjami. Czynniki, które motywują przedsiębiorstwa do przeprowadzenia cyfrowej transformacji, to przede wszystkim rosnące oczekiwania klientów i coraz szybciej zmieniające się otoczenie biznesowe.

Choć cyfrowa transformacja to stosunkowo nowe pojęcie, cyfryzacja poszczególnych procesów związanych z produkcją jest zjawiskiem obserwowanym. Istnieje wiele definicji obu zagadnień, a stawianie znaku równości pomiędzy nimi budzi pewne wątpliwości. O ile cyfrowa transformacja dotyczy rewolucyjnej zmiany całego przedsiębiorstwa, to cyfryzacja może objąć jedynie pojedynczy proces czy obszar działania firmy. Cyfryzacja (nazywana inaczej digitalizacją) może mieć charakter zarówno wprowadzenia prostego systemu IT, jak i wdrożenia rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji. Z kolei digitalizacja konkretnego obszaru firmy może być częścią całego procesu cyfrowej transformacji firmy lub być zupełnie osobnym zagadnieniem.

Magazyn firmy produkcyjnej w dobie cyfrowej transformacji

Wszechobecna digitalizacja drastycznie zmieniła wszystko to, co związane z procesem obsługi klienta – kanały sprzedaży, oczekiwania dotyczące czasu dostawy czy sposobów płatności, analitykę preferencji zakupowych (obecnie coraz częściej opieraną na Big Data). Zmianie nie uległa jedna rzecz: konsumenci nadal kupują zdecydowanie więcej dóbr fizycznych niż cyfrowych. Gospodarka nadal nie może funkcjonować bez możliwości fizycznego przenoszenia produktów z punktu A do punktu B oraz ich magazynowania. To samo dotyczy surowców i półproduktów w magazynach firm produkcyjnych. Cyfrowa gospodarka dalej potrzebuje fizycznej logistyki.

Zaawansowana cyfrowa transformacja to innowacyjność i środek do budowania przewagi konkurencyjnej dla firm ze wszystkich branż, także produkcyjno-handlowej. Dzięki niej możliwe jest tworzenie cyfrowych okien, które pozwalają logistyce na błyskawiczne łączenie się z otoczeniem biznesowym (m.in. systemami dostawców i kooperantów).

Jakie są metody cyfryzacji i automatyzacji magazynu?

Magazyny niejednokrotnie borykają się z brakiem wykwalifikowanego personelu i dużą rotacją pracowników. Szukając sposobu na poradzenie sobie z tą sytuacją, jak i dynamicznie zmieniającym się otoczeniem biznesowym, warto zadać sobie pytanie – jak realizować procesy intralogistyczne* szybciej, wydajniej i bez pomyłek?

*Intralogistyka obejmuje wszystkie procesy związane z wewnętrznym obrotem towarów, od momentu przyjęcia do wydania (dotyczy to także wydania surowców lub półproduktów do obróbki produkcyjnej)

Do dyspozycji organizacje mają całe spektrum rozwiązań. Od inteligentnych systemów zarządzania magazynem (system ERP, WMS) po rozmaite urządzenia automatyzujące procesy intralogistyczne. Wybór najlepszej opcji dla danej firmy musi być poprzedzony pogłębioną analizą obecnej sytuacji przedsiębiorstwa, a także uwarunkowań ekonomicznych, infrastrukturalnych oraz technologicznych. W procesie digitalizacji magazyn staje się częścią zmian, zachodzących w całej organizacji. Cyfryzacja procesów intralogistycznych zakłada bowiem zbieranie danych pochodzących z różnych urządzeń oraz ich zaawansowane przetwarzanie w celu zwiększenia wydajności procesów i zyskania gotowości do adaptacji do każdej zmiany. Trendy w cyfryzacji magazynu to przede wszystkim: machine learning, Internet Rzeczy(IoT), Przemysł 4.0, sztuczna inteligencja (AI).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Wprowadź swoje imię