85% z ponad 800 decydentów z branży produkcyjnej przebadanych przez Salesforce w ramach najnowszego raportu Trends in Manufacturing stwierdziło, że musi zmodernizować swoje codzienne operacje, aby pozostać konkurencyjnymi. Chcąc to osiągnąć, 97% producentów wprowadza strategiczne zmiany, w tym w zakresie usług i aktywności posprzedażowych, a 26% określa je jako całkowity przegląd operacji.
Działania te obejmują wykorzystanie nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI) oraz połączonych do sieci urządzeń – które obejmują maszyny, sprzęt przemysłowy, pojazdy i urządzenia wyposażone w czujniki, oprogramowanie oraz funkcje łączności. Celem wdrożenia tych rozwiązań jest ulepszenie i rozszerzenie oferty usług oraz stworzenie nowych źródeł przychodów. Dodatkowe implementacje mają również pozwolić firmom wyróżnić się na tle konkurencji oraz zwiększyć lojalność klientów.
Producenci nadal zmagają się z licznymi wyzwaniami i presją z wielu stron. Aż 59% z nich wciąż odczuwa skutki zakłóceń w łańcuchu dostaw z czasów pandemii. Tymczasem wyzwania związane z siłą roboczą – które respondenci uważają za główną przeszkodę w rozwoju – rosną wraz ze wzrostem liczby emerytów i powolnym zastępowaniem ich przez nowe pokolenia. Ponadto, podczas gdy przełomowe technologie, takie jak inteligentna produkcja i sztuczna inteligencja, stwarzają możliwość zwiększenia skali i wydajności, przynoszą one również nowe wyzwania.
Infrastruktura danych i ich widoczność mają kluczowe znaczenie w erze połączonych zasobów
Wysokiej jakości, zintegrowane dane są ważne dla każdej firmy dążącej do usprawnienia działalności. Mają one również kluczowe znaczenie w branży produkcyjnej – gdzie partnerstwa stanowią podstawę modeli biznesowych, a połączone zasoby otwierają drzwi do nowych strumieni przychodów, szybszego wprowadzania produktów na rynek oraz spersonalizowanej i proaktywnej obsługi klienta.
Jednak wiele zespołów ma trudności z dostarczaniem informacji pracownikom pierwszej linii, aż 78% respondentów twierdzi, że spędza dużo czasu na wyszukiwaniu informacji w różnych systemach. Przykładowo, tylko 42% pracowników producentów wykorzystujących połączone dane o zasobach ma w pełni dostępny i zintegrowany wgląd w nie, a tylko 43% twierdzi to samo w przypadku danych telemetrycznych. Warto zauważyć, że to wyzwanie będzie rosnąć, a oddzielne badanie przewiduje 22% wzrost ilości danych produkcyjnych tylko w latach 2023-2024.
Producenci wkraczają w erę sztucznej inteligencji
Zaufane dane mają kluczowe znaczenie w produkcji, ponieważ umożliwiają precyzyjne monitorowanie procesów i podejmowanie świadomych decyzji, co wpływa na jakość oraz efektywność działań. Wyniki badania obrazują, że pracownicy produkcji coraz częściej wykorzystują narzędzia oparte o AI w swojej pracy – aż czterech na pięciu respondentów przyznaje, że eksperymentuje ze sztuczną inteligencją, a więcej niż jeden na trzech (36%) opisuje ją jako już w pełni wdrożoną w operacjach.
Wśród respondentów zajmujących się sprzedażą, usługami, marketingiem i operacjami, generatywne przypadki użycia, takie jak tworzenie treści, są znacznie bardziej powszechne niż predykcyjne przypadki użycia (74% w porównaniu do 47%), i to pomimo, że generatywna sztuczna inteligencja jest stosunkowo nowa. Czas pokaże, w jaki sposób branża wdroży najnowszą iterację sztucznej inteligencji – agentów.
Producenci inwestują w łańcuchy dostaw, on-shoring i nearshoring
Po burzliwym początku dekady w branży, który charakteryzował się niedopasowaniem podaży i popytu, gwałtownie rosnącymi kosztami oraz niezadowolonymi klientami, 83% respondentów twierdzi, że ich firma przeprowadziła modernizację łańcucha dostaw. Jednak blisko połowa lub mniej z tych inicjatyw jest postrzegana jako „bardzo skuteczna” pod względem różnych wskaźników, takich jak wydajność, redukcja kosztów i odporność na przyszłe zagrożenia.