Wybór dostawcy intralogistycznego – teoria a praktyka

840

Cena, jakość i ich wzajemny stosunek to główne kryteria podejmowania najprostszych decyzji zakupowych. Jednak w przypadku doboru firmy, która ma zadbać o wyposażenie magazynu, na znaczeniu zyskują bardziej złożone czynniki.

W polskich opracowaniach stosunkowo łatwo znaleźć artykuły dotyczące kryteriów doboru dostawcy surowców dla przedsiębiorstw produkcyjnych. Znacznie trudniej trafić na aktualne rozważania na temat najważniejszych czynników doboru partnera z obszaru infrastruktury magazynowej i pojazdów transportowych. W ogólnych wytycznych co do selekcji podmiotu mającego prowadzić zewnętrzną obsługę firmy dr hab. inż. Marek Matejun z Politechniki Łódzkiej wymienia między innymi:

  • szeroki zakres oferowanych usług, dopasowany do obecnych potrzeb przedsiębiorstwa macierzystego wraz z perspektywami jego rozszerzenia w przyszłości,
  • wysoką jakość świadczonych usług,
  • kompetencje interpersonalne kierownictwa i pracowników,
  • terminowość realizacji zadań
  • odpowiedni potencjał do realizacji obsługi zewnętrznej we wskazanym zakresie (m.in. techniczny, technologiczny, ekonomicznofinansowy, kadrowy, organizacyjny, informacyjny).
  • możliwość racjonalizacji kosztów,
  • wygodny kontakt z dostawcą,
  • okres działania rynkowego potencjalnego partnera i jego doświadczenie w branży.

Na podstawie studium przypadku, w którym dostawca śrub, podkładek i indywidualizowanych rozwiązań łączących szukał partnera mającego wyposażyć jego nową halę magazynową, sprawdzamy, na ile ogólne wytyczne mają zastosowanie w intralogistyce.

Profil działalności przedsiębiorstwa

Dresselhaus to powstała w 1950 roku firma specjalizująca się w handlu artykułami metalowymi, ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych systemów łączenia dla budownictwa i przemysłu. Przedsiębiorstwo zatrudnia 800 osób i osiąga poziom sprzedaży sięgający 200 milionów euro rocznie. Choć działa również we Francji, Rosji i Turcji, jej serce bije w Niemczech. To tu znajduje się jej główna siedziba, zakład pakowania i pięć magazynów. Kiedy firma przejęła najnowszy z nich, położoną w Lemgo halę o powierzchni 5 tys. mkw., poszukiwała partnera, który opracuje całościową koncepcję procesów intralogistycznych i zadba o wdrożenie niezbędnej do jej realizacji infrastruktury. Od początku zakładano współpracę z jednym wykonawcą generalnym. – Kiedy każdy element pochodzi z jednego źródła, wszystko do siebie pasuje – mówi członek zarządu, Bernd Dörries, – Początkowo byliśmy zaskoczeni, że STILL jest w stanie przygotować indywidualną, kompleksową ofertę wraz z całościową koncepcją procesów logistycznych. Kojarzyliśmy firmę przede wszystkim z wózkami widłowymi – dodaje przedstawiciel Dresselhaus.

Zaproponowane rozwiązanie i czynniki decydujące o jego przyjęciu

Firma złożyła zapytania ofertowe łącznie do czterech podmiotów. Doradcy intralogistyczni STILL zaprojektowali poprzeczny system regałów wysokiego składowania na niemal 7 tys. miejsc paletowych. Dodatkowo wyodrębniono sektor kompletacji o powierzchni 400 mkw., podzielony poprzecznie platformą. Na jej powierzchni znalazły się regały półkowe na 2150 miejsc, zaś pod nią – stanowiska mogące pomieścić 700 palet. By zapewnić bardziej równomierne rozkładanie się ciężaru na posadzkę, zaproponowano, by regały ułożyć na betonowych podstawach. – Dotychczas znaliśmy STILL jako godnego zaufania dostawcę wózków widłowych i sprawnie realizowanych usług serwisowych – mówi Bernd Dörries. – O przyjęciu tej oferty zadecydowały: dobry kontakt z oddziałem odpowiedzialnym za przygotowanie projektu, atrakcyjny stosunek wydajności rozwiązań do ceny oraz dobre referencje przekazane przez klientów, którzy zdecydowali się na kompleksową obsługę – tłumaczy członek zarządu Dresselhaus. Zgodnie z szacunkami wykonawcy, koncepcję wdrożono I magazyn oddano do użytkowania w ciągu pięciu miesięcy od otrzymania pozytywnej decyzji.

Efekt i wnioski

Wydajność pracy zakładu, wyposażonego w elektryczne wózki czołowe oraz wózki: systemowe, do kompletacji pionowej oraz wysokiego składowania, wynosi 3 500 pozycji na zmianę. Zarówno ich serwisowanie, jak i zapewnienie dobrego stanu technicznego regałów powierzono temu samemu podmiotowi. – Ważnym czynnikiem doboru produktów intralogistycznych jest dziś kompleksowość oferty dostawcy. Klienci oczekują, że jeden generalny wykonawca będzie w stanie zapewnić realizację wszystkich elementów procesu wdrożenia systemu transportu wewnętrznego na satysfakcjonującym poziomie – mówi Michał Stanisławski, Dyrektor Działu Advanced Applications STILL Polska. Taki stan rzeczy wymaga od podmiotów działających na tym polu umiejętności ścisłej współpracy bądź stopniowej integracji horyzontalnej – tak, by zapewnić klientom całościową obsługę. Stąd wyciągnąć można wniosek, że choć wszystkie ogólne wytyczne doboru dostawcy mają zastosowanie w obszarze intralogistyki, na pierwszy plan wychodzą kwestie szerokiego asortymentu komplementarnych produktów. Kompleksowa realizacja zadań z obszaru transportu wewnętrznego – od opracowania projektu magazynu po jego realizację w każdym aspekcie – coraz częściej staje się kluczowym czynnikiem przewagi konkurencyjnej.

Źródło: More & More

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Wprowadź swoje imię