Automatyczna identyfikacja obiektów za pomocą fal radiowych towarzyszy nam już 50 lat. Obok kodów kreskowych, jest to najczęściej stosowana technologia umożliwiająca zarządzanie zapasami i towarami. Choć teoretycznie RFID jest technologią dojrzałą, to prawdziwy rozwój monitorowania zasobów w czasie rzeczywistym dopiero przed nami.
Tylko w 2021 roku firmy zakupiły ponad 100 miliardów tagów, obsługujących ten system. Eksperci Zebra Technologies wyjaśniają na czym polega fenomen tej technologii i w jakim kierunku rozwijają się urządzenia RFID dla przemysłu i logistyki.
Zebra Technologies Corporation (NASDAQ: ZBRA) od pięciu dekad udoskonala systemy wykorzystujące fale radiowe. Rozwiązania oparte na RFID osiągnęły już próg dojrzałości, pozwalający na efektywną komercjalizację i adaptację w procesach biznesowych w przemyśle, handlu czy logistyce. Kluczem we właściwym postrzeganiu identyfikacji obiektów za pomocą fal radiowych jest spojrzenie systemowe. RFID to nie tylko tag, czy kod (np. jak ten kreskowy), świętująca 50-lecie technologia umożliwia odczyt i zapis danych oraz dodatkowo możliwość lokalizowania oznaczonych zasobów w przestrzeni dzięki falom radiowym. Jest to więc cały system danych stworzony na fundamencie automatycznego pozyskiwania danych w czasie rzeczywistym.
– Od lat rozwijamy czytniki i tagi RFID, które mogą zostać umieszczone na dowolnych obiektach, takich jak paczki, towary czy zasoby przedsiębiorstw. W ramach systemu istotną rolę pełnią również anteny i drukarki termiczne, które pozwalają na kodowanie tagów i weryfikację poprawności tego procesu. Wszystko to spaja oprogramowanie, które przetwarza dane i analizuje mierzone parametry. Tym samym, RFID to coś znacznie więcej niż tylko kod kreskowy, to system, który usprawnia funkcjonowanie przedsiębiorstwa – tłumaczy Jacek Żurowski, dyrektor regionalny Zebra Technologies w Polsce.
Przedsiębiorstwa w Polsce inwestują w RFID
W 2022 roku Zebra Technologies razem z SW Research zapytała polskie firmy o znajomość i użycie technologii UHF RFID. Według 96% ankietowanych, którzy stosują identyfikację obiektów za pomocą fal radiowych, inwestycja w RFID przynosi pierwsze korzyści już w ciągu 6 miesięcy. Natomiast, wśród firm, które nie wykorzystują obecnie takich narzędzi, dokładnie połowa rozważa zakup takich rozwiązań (50%).
Wśród narzędzi stosowanych przez polskie przedsiębiorstwa dominują ręczne skanery z obsługą RFID oraz czytniki RFID RAIN. Ułatwiają uzyskanie optymalnego wglądu w zasoby firmy – od magazynów i ramp ładunkowych, po punkty obsługi klienta i biura. Na przykład super szybkie urządzenia skanujące RDF40 pozwalają odczytać ponad 1300 znaczników na sekundę. W przypadku magazynu, w którym znajdują się setki tysięcy indeksów (SKU) takie urządzenie znacznie przyspiesza identyfikację produktów.
– Urządzenia ubieralne, takie jak skanery czy czytniki, to element większego systemu, który przetwarza i wykorzystuje agregowane na tagach informacje. Wdrożenie RFID do operacji przedsiębiorstwa wymaga najpierw ewaluacji procesów biznesowych i mapowania punktów krytycznych, w których ta technologia pomoże uzyskać konkretną korzyść. Do tego niezbędny jest doświadczony partner, taki jak Zebra Technologies, który zaprojektuje i wdroży kluczowe podzespoły całego systemu – dodaje Jacek Żurowski.
Jaka przyszłość rysuje się przed RFID?
Wraz z rozwojem technologii, jej cena ulega optymalizacji, dlatego można spodziewać się dalszego upowszechniania systemów RFID w firmach. Zarówno czytniki, jak i drukarki to obecnie koszty już nawet nie kilkunastu, a kilku tysięcy złotych. Mniejsze firmy stają zatem przed dylematem, czy akurat w ich biznesie taka technologia może się sprawdzić. Istotną rolę odgrywają badania i testy, które pozwalają zaprojektować uszyty na miarę system dla danego przedsiębiorstwa.