Relacja z XI edycji Executive Innovation Forum

244

29 listopada 2023 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XI edycja konferencji „Executive Innovation Forum”. Na uczestników czekały cztery panele dyskusyjne oraz dwie prezentacje, podczas których eksperci omówili najważniejsze zagadnienia związane z postępującą cyfrową transformacją biznesu, aktualnymi trendami w rozwoju sztucznej inteligencji, a także kwestiami różnorodności w biznesie. Zwieńczeniem wydarzenia była wieczorna Gala rozdania nagród, „Diamentów Innowacji”, w trakcie której uhonorowane zostały przedsiębiorstwa i osoby, które szczególnie wyróżniły się na polu opracowywania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań w biznesie.

Merytoryczną część programu rozpoczęło inauguracyjne wystąpienie Gościa Specjalnego wydarzenia, Pana Vlada Winnera, CEO i współzałożyciela firmy Binom AI, z siedzibą w Norwegii, pod tytułem “How to create a universal AI employee. How to leave intelligence as a legacy to a family/company. Ready-made solutions by Binom AI”.

Zdaniem Gościa Specjalnego, już dziś ponad 100 mln osób na świecie regularnie korzysta z dobrodziejstw sztucznej inteligencji. Oczywiste przewagi, jakie sztuczna inteligencja ma nad ludzkim pracownikiem, to znacznie mniejsza liczba błędów, nieograniczony czas pracy, stabilna efektywność, większa zdolność do przyswajania wiedzy, a obecnie także niższy koszt pracy. Z drugiej strony, wybierając AI tracimy w aspekcie kreatywności, integracji i relacji społecznych.

Mówca podkreślał także wagę odpowiedniego legislacyjnego podejścia do rozwoju sztucznej inteligencji, tak, by zapewniona była kontrola nad informacjami, którymi „karmimy” AI w procesie uczenia.

Po wystąpieniu inauguracyjnym nadszedł czas na pierwszy panel dyskusyjny, pt. „Ewolucja innowacji”. Moderatorem debaty został Dr hab. Rafał Mrówka, Profesor w Katedrze Teorii Zarządzania, Dyrektor Biura Programów MBA w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Udział w dyskusji wzięli zaś: Milena Czajkowska, Lean Manager EMEA, AstraZeneca Pharma Poland, Dariusz Jasak, Prezes Zarządu, Seen Technologie, Mateusz Kopacz, Kierownik Działu Innowacji, Budimex, Dariusz Kwieciński, Prezes Zarządu, Fujitsu Polska, Sofie de Lathouwer, CEO, Gudrun Group oraz Marcin Petrykowski, Prezes Zarządu, Atende.

Wypowiadający się eksperci na wstępie odnieśli się do kwestii właściwego zrozumienia pojęcia innowacji. Nie są to zawsze przełomowe, rewolucyjne zmiany. Czasem innowacje mają bardzo drobny wymiar, np. inne pozycjonowanie znaku drogowego. Wszystko, co prowadzi do usprawnienia pracy, jest innowacją.

Występujący podkreślali także istotność kultury innowacyjności w organizacji. To liderzy odpowiadają za jej budowę i zdobycie wsparcia i zrozumienia dla innowacji w zespole. Podstawową zasadą jest jednak „nie przeszkadzać” i pozwolić rodzić się oddolnym inicjatywom, wspierać idee pracowników.

Po zakończeniu panelu nadszedł czas na pierwszą prezentację, pod hasłem “Rozwój produktów w epoce AI a ochrona własności intelektualnej”, którą wygłosiły wspólnie Pani Dorota Rzążewska, Wspólnik Zarządzający, oraz Pani Małgorzata Furmańska, Radca Prawny, JWP Rzecznicy Patentowi.

Rok 2023 okazał się przełomowy dla sztucznej inteligencji, której rozwój nabrał zawrotnego tempa. Prawo autorskie z 1994 roku, obowiązujące w Polsce, bez wątpienia nie jest odpowiednie do opisu tego zjawiska. Tymczasem myśląc o innowacjach, szczególnie w kontekście prawnym, nie wystarcza nadążać za nimi, ale trzeba wyprzedzać trendy, które mogą pojawić się w przyszłości.

Po wystąpieniu Pani Doroty i Pani Małgorzaty nadszedł czas na panel drugi, zatytułowany „Cyfrowa transformacja”, którego moderatorem był Prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Udział w dyskusji wzięli: Ireneusz Borowski, Country Manager Poland, Czech Rep., Slovakia, Hungary, Dassault Systèmes, Tomasz Dziki, Wiceprezes Zarządu, Britenet, Zsolt Fekete, Prezes Zarządu, Algotech Polska, Stanisław Korwin-Kossakowski, Co-Owner, GoNextStage, Remigiusz Pyszka, Country Leader MTWO Construction Cloud, SoftwareOne, Robert Szpunar, Dyrektor Biura Rozwoju Kanałów Cyfrowych i Digitalizacji, PKO Leasing oraz Dariusz Wabik, Sales Manager, FANUC Polska.

Wiele firm stwierdza, że zakończyło już transformację cyfrową. Zdaniem prelegentów traktowanie cyfryzacji jako jednorazowego wdrożenia jakiegoś cyfrowego rozwiązania, eliminującego konkretny problem lub usprawniającego jeden proces, jest niesłuszne. Transformacja to proces, który de facto nie ma końca. Tym bardziej, że ocena jej skuteczności wymaga dłuższej perspektywy, a same kryteria oceny zmieniają się z upływem czasu.

Zdaniem części dyskutantów, ostatecznym wyznacznikiem skuteczności transformacji powinna być redukcja kosztów. Inni wskazywali, że pośrednie korzyści i cele osiągane w międzyczasie, takie jak satysfakcja klienta, są nawet ważniejsze, niż sam finansowy zysk. Niezwykle ważne jest chociażby systematyczne podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników. Ich odpowiednie szkolenie jest łatwiejsze i tańsze niż pozyskiwanie nowej wykwalifikowanej kadry.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Wprowadź swoje imię